Tuesday, January 11, 2011

တကၠသုိလ္ ဟူသည္မွာ...

တကၠသုိလ္ ျဖစ္ပ်က္စဥ္သမုိင္း
ဗုဒၶတကၠသုိလ္ ၾသ၀ါဒါစရိယ ေတာင္စလင္းဆရာေတာ္
ဘဒၵႏၱ တိကၡ မဟာေထရ္
ၾသ၀ါဒ

ဆရာႀကီး ဦးျမင့္ေဆြေရးသားသည့္ “ငရဲဲဲျပည္နွင့္ နတ္ျပည္ စာအုပ္နိဂုံးပုိင္း” ၌ ၁၉၉၄၊ ဒီဇင္္ဘာလ၌ မႏၱေလးၿမိဳ႕ေပၚရွိ ပရိယတၱိအေက်ာ္အေမာ္ ဆရာေတာ္ႀကီး (၁၀) ပါး၏ၾသ၀ါဒကုိခံယူလွ်က္ (၁) ဗန္းေမာ္ဆရာ ေတာ္ ဘဒၵႏၱ ကုမာရာဘ၀ံသ(ႏုိင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယက ဥကၠဌ) က အဓိပတိ ဥကၠဌဆရာေတာ္ အျဖစ္၄င္း (၂) ျမေတာင္ဆရာေတာ္ ဘဒၵႏၱ သာသနာဘိ၀ံသ(အဘိဓဇ မဟာရဌဂုရု၊ မႏၱေလးတုိင္း သံဃနာယက ဥကၠဌ)က တကၠသုိလ္၏ ဒုတိယ ဥကၠဌအျဖစ္၄င္း၊ (၃) ဦးျမင့္ေဆြ(သီရိပ၀ရ ဓမၼာစရိယ၊ ၀ိဇၨာဂုဏ္ထူး၊ မဟာ၀ိဇၨာ၊ လန္ဒန္၊ မဟာ သဒၶမၼေဇာတိကဓဇ၊ မႏၱေလး ပရိယတၱိသာသနာ့တကၠသိုလ္၏ တြဲဘက္ဌာနမွဴးႏွင့္ အၾကံေပးပညာရွင္) က ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး အျဖစ္တာ၀န္ယူ၍ ျပည္တြင္းျပည္ပ သာသနာျပဳရဟန္းေတာ္မ်ား ထြက္ေပၚလာေရးအတြက္ ရည္ရြယ္၍ ဤဗုဒၶတကၠသုိလ္ႀကီးကုိ တည္ေထာင္ဖြင့္လွစ္ခဲ့ပါသည္။


ဗုဒၶတကၠသုိလ္၏ ရည္ရြယ္ခ်က္
ဤတကၠသုိလ္ တည္ေထာင္ရျခငး္၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္တစ္ေထာင္မွ စ၍ ကမၻာ့အေျခေန သည္ တစ္ေခတ္ျပီး တစ္ေခတ္၊ တႏွစ္ျပီးတစ္ႏွစ္ လွ်င္ျမန္စြာ ေျပာင္းလည္းလာခဲ့ရာ၊ ကမၻာ့ အေနာက္ျခမ္းမွ “လူမ်ဳိးျခား၊ ဘာသာျခားတုိ႔သည္ ” ေငြႏွင့္အာဏာကုိ အသုံးျပဳလွ်က္ အေရွ႕ဘက္ျခမ္းသုိ႔ စီးပြါေရး၊ ဘာသာေရး၊ ႏုိင္ငံေရးတုိ႔ကုိ အႏုနည္း၊ အၾကမ္းနည္းတုိ႔ျဖင့္ တစ္စတစ္စ တုိ႔ခ်ဲ႕လာေန၍ ဗုဒၶသာသနာေတာ္မွာ ေဘးအႏၱရာယ္ အမ်ဳိးႏွင့္ ေတြ႕ၾကဳံရျပီး တျဖည္းျဖည္းဆုတ္ယုတ္လာခဲ့၇ေပသည္။ ဤအေျခေနမ်ဳိးစုံကုိ ေမွ်ာ္ျမင္ညဏ္ျဖင့္ ဆင္ျခင္သုံးသပ္၍ ေနာင္ေျပာငး္လည္းျဖစ္ေပၚလာမည့္ အေျခေနေတြကို ရင္ဆုိင္နုိင္ဘုိ႔ သတိ၊ ပညာျဖင့္ ေမွ်ာ္ၾကည့္ျပီးလွ်င္ အမ်ဳိး၊ ဘသာ၊ သာသနာအတြက္ ဆရာ၊ ဒကာလက္တြဲျပီး စုေပါင္းလုပ္ေဆာင္သြားၾကရေပ မည္ဟု ျပဆုိထားေပသည္။
ဆရာၾကီး၏ ယူဆခ်က္အတနုိင္း ယခုျမန္မာႏုိင္ငံ၍ လူမ်ဳိးျခား၊ ဘာသာျခားတုိ႔သည္ သူတုိ႔ဘာသာ၀င္ အမ်ားစု ျဖစ္လာေစရန္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ေနၾကေပသည္။ ဗုဒၶဘသာ၀င္မ်ားအေနျဖင့္ ကုိယ့္စည္းရုိးကုိ လုံျခံဳစြာ ကာကြယ္ႏုိင္ေရးအတြက္ သာသနာျပဳပုဂၢဳိလ္မ်ား လုိအပ္လွ်က္ရွိေနေပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဆရာႀကီးက ဗုဒၶတကၠ သုိလ္ကုိ ဦးစီး၍တည္ေထာင္ျခင္းျဖစ္ေပသည္။ တကၠသုိလ္ဆုိသည္ႏွင့္ ပါတ္သက္၍ သမုိင္းျပဆုိခ်က္ မ်ားကုိ ေဖာ္ထုတ္ျပသင့္ေပသည္။

တကၠသုိလ္ အစဘယ္အရပ္က
ဇာတ္အဌကထာမ်ား၌ “ဂႏၶရ.ရေဌ တကၠသီလာယံ” ဂႏၶာရတုိင္း တကၠသုိလ္ျမိဳ႕ဟု ဆုိထား၏။ ယင္းကုိ ေထာက္ဆကာ တကၠသုိလ္ျပည္တည္ရွိရာ အရပ္သည္ ဂႏၶာရတုိင္းျဖစ္ခဲ့၏။ ယင္းတကၠသိုလ္ျမိဳ႕သည္ အိႏၵိယႏိုင္ ငံအေနာက္ေျမာက္နယ္စပ္ ျပည္နယ္အတြင္းရွိ “ရာ၀ါပင္ဒီ”ျမဳိ႕မွ မုိင္ႏွစ္ဆယ္ခန႔္ကြာေ၀းသည့္ အရပ္မွာ တည္ရွိ ၏။ အဆုိပါတကၠသိုလ္ျမဳိ႕၌ မီးရထားဘူတာရုံတစ္ခုတည္ရွိ၏။ ေဒလီျမိဳ႕ တကၠသုိလ္ျမိဳ႕သုိ႔ မုိင္ေပါင္း ၄၉၇ မုိင္ ကြာေ၀း၏။ အေနာက္ေျမာက္မီးရထားကုမၸဏီတစ္ခုက သယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေပးလွ်က္ရွိ၏။ အဆုိပါတကၠသုိလ္ျမိဳ႕ သည္ ဗုဒၶဘသာ၀င္တုိ႔အဖုိ႔ရာ “ဗာရာဏသီ”စသည္ကဲ့သုိ႔ ျမင့္ျမတ္အေရးပါေသာ ေနရာမဟုတ္ေသာ္လည္း ေရွးပေ၀သဏီကာလမွက ၾကီးက်ယ္သည့္ ပညာသင္ၾကားရာဗဟုိဌာနအျဖစ္ျဖင့္ ဗုဒၶ ဘသာ၀င္မ်ားသ႑ာန္၌ ျပိဳင္ဘက္ကင္းသည့္ ဌာနအျဖစ္ အသိမ်ားခဲ့၏။
ထုိေခတ္စာသင္သားတုိ႔သည္ တကၠသုိလ္ျမဳိ႕၌ ပညာသင္ၾကားရန္ အာသာဆႏၵျပင္းျပခဲ့ၾက၏။ ဗုဒၶဘသာစာ ေပမ်ား၌ တကၠသုိလ္ျမိဳ႕မွ ပညာသင္ၾကားကာ တတ္ေျမာက္လာခဲ့ၾကသည့္ ရွင္ဘုရင္မ်ား၊ အိမ္ေရွ႕မင္းႏွင့္ လူႀကီးလူေကာင္းမ်ားကုိ ဇာတ္အဌကထာမ်ား၌ အေျမာက္အမ်ားေတြ႕ၾကရ၏။ ျမတ္စြာဘုရား သက္ေတာ္ ထင္ရွားရွိစဥ္က “ေကာသလမင္း၊ ေဆးဆရာဇီ၀က၊ အဂၤုလိမာလ၊ ဗႏၶဳလ စစ္သူၾကီး၊ အနာထပိဏ္သူေဌး စသည္တုိ႔သည္ တကၠသုိလ္ေက်ာင္းထြက္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။

အႀကီးက်ယ္ဆုံးေသာ ပညာသင္ၾကားရာဌာန
ျငိမ္းခ်မ္းစြာကူးသန္းေရာင္း၀ယ္လုိေသာ ကုန္သည္မ်ားႏွင့္ ၀င္ေရာက္တုိက္ခိုက္လုိေသာ စစ္တပ္မ်ား၏ ျဖတ္ သန္းသြားလာရာ တံခါး၀၌တည္ရွိေနေသာေၾကာင့္ တကၠသုိလ္ျမိဳ႕သည္ သမုိငး္တစ္ေလွ်ာက္၌ အလြန္အ ေရးပါခဲ့၏။ တစ္ခါတစ္ရံ တကၠသုိလ္သည္ လူေနမ်ားျပား စည္ကားခ်မ္းသာေသာ္လည္း၊ တစ္ခါတစ္ရံ ၀င္ေရာက္ တုိက္ခိုက္ၾကသည့္ စစ္တပ္မ်ား၏ ဖ်က္စီးမႈေၾကာင့္ အုတ္က်ဳိးအုပ္ပဲ့မ်ား စုပုံေနသည့္ ျမိဳ႕ပ်က္ကုန္းႀကီးျဖစ္ခဲ့ရ၏။ တကၠသုိလ္သမုိင္းသည္ အလြန္ေရွးက်သည့္ အခါက အစျပဳခဲ့ျပီး၊ တကၠသုိလ္တြင္ အျခားစီးပြါးေရးစသည္ထက္ ပညာေရးႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ ဗဟုိဌာနအျဖစ္ျဖင့္ ေက်ာ္ၾကားမႈသည္ အိႏၵိယႏွင့္ ျမန္မာ စေသာ ေဒသအသီးသီးသုိ႔ပ်ံ႕ ႏွံ႕ခဲ့၏။ တကၠသုိလ္သုိ႔ ေ၀းလံသည့္ အရပ္ေဒသအသီးသီးမွ ပညာေတာ္သင္မ်ား စြန္႔စြန္႔စားစား လာေရာက္စုေ၀း ၾကသည့္ အိႏၵိယျပည္၏ အၾကီးက်ယ္ဆုံးေသာ ပညာသင္ၾကားရာဌာနအျဖစ္ျဖင့္ေဖာ္ျပထားသလုိ၊ ျဗဟၼဏ ဘာသာ၀င္ တုိ႔ မဟာရတက်မ္းမ်ား၌လည္း တကၠသုိလ္ျမဳိ႕ကုိ “ဂ်နေမဂ်ယဘုရင္” နန္းစုိက္ထူရာေနရာအျဖစ္ ျဖင့္ ေရးသားထားသည္ကုိေတြ႕ရေပသည္။

ႏုိင္ငံေရးအားျဖင့္ ၀မ္းနည္းဘြယ္ျဖစ္ေသာ္လည္း
“ပါရွင္းအင္ပါယာ” အထြဋ္ထိပ္သုိ႔ ေရာက္စဥ္က တကၠသုိလ္ျမိဳ႕ကုိ အင္ပါယာ၏ အေရွ႕ဘက္ အစြန္ဆုံးလက္ ေအာက္ခံျမိဳ႕အျဖစ္ျဖင့္ သတ္မွတ္ခံခဲ့ရသည့္ အျပင္ အင္ပါယာတစ္ခုလုံး၏ စီးပြါးခ်မ္းသာ အတုိးတက္ဆုံးအစိပ္ အပုိင္းဆုံးတစ္ခုအျဖစ္ ယုံၾကည္လက္ခံခဲ့ၾကေပသည္။ ၃၂၆ ဘီစီတြင္ ဂရိဘုရင္ အလက္ဇႏၵားသည္ တကၠသုိလ္ ျမဳိ႕ကုိ ၀င္ေရာက္သိမ္းပုိက္လုိက္၏။ ယင္းသုိ႔သိမ္းပုိက္ႏုိင္ျခင္းသည္ သူ၏ အိႏၵိယႏုိင္ငံကုိေအာင္ျမင္ျခင္းဘုိ႔ရန္ လမ္းခင္းေပးသလုိျဖစ္ခဲ့ရေပသည္။ ထုိစဥ္အခါက တကၠသုိလ္ျမဳိ႕ကုိအစုိးရသည့္ ဘုရင္အမၻိသည္ ျမိဳ႕ကုိသိမ္း ပုိက္သည့္ အလက္ဇႏၵား ဘုရင္အား အရႈံးေပးရုံမက သူ၏စစ္သည္မ်ားျဖင့္ ကူညီ၍ ေရွးဦးဆက္လက္တုိက္ခုိက္ ႏုိင္ရန္ ေတာင္ၾကားလမ္းမ်ားကုိပါ လမ္းညႊန္ျပသလုိက္၏။ ယင္းအျပဳအမူမွာ သူ၏သမုိင္းအတြက္ ဂုဏ္သေရနိမ့္ က်သည့္ အမည္းကြက္တစ္ခုျဖစ္ခဲ့ရေပသည္။ ဤသုိ႔လွ်င္ တကၠသုိလ္ျမိဳ႕ က်ဆုံးသြားခဲ့ရသည့္အတြက္ ႏုိင္ငံေရး အားျဖင့္ ၀မ္းနည္းဘြယ္ျဖစ္ခဲ့ရေသာ္လည္း ေနာက္ပုိင္းအခါကာလမ်ား၌ အိႏၵိယ အေနာက္ေျမာက္ေဒသအတြင္း သုိ႔ “ဂရိအႏုပညာႏွင့္ ဗိသုကာအတတ္မ်ား” သြတ္သြင္းလာသည္အတြက္ ဂရိအႏုပညာဌာနျဖစ္ခဲ့ရေပသည္။
တကၠသုိလ္၌ ေတြ႕ရသည့္ အေဆာက္ဦးေဟာင္းအားလုံးတုိ႔သည္ ဤအခ်က္၏ သက္ေသအေထာက္အထား မ်ားျဖစ္ၾကေပသည္။ ဂရိတုိ႔အုပ္စုိးျခင္းသည္ အခ်ိန္ကာလ မၾကာျမင့္ေပ။ ေမာရိယမင္းဆက္ကုိ တည္ေထာင္သူ စႏၵဂုတၱမင္းသည္ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ားကုိ ႏွင္ထုတ္ျပီး။ သူ၏အင္ပါယာတြင္းသုိ႔ တကၠသုိလ္ျပည္ကုိ သြတ္သြင္းခဲ့၏။ သုိ႔ရာတြင္ သူ၏သားေတာ္ ဗိႏၵဳသာရမင္း၏ လက္ထက္၌ တကၠသုိလ္ျမဳိ႕သည္ လြတ္လပ္ေရးကုိ ျပန္လည္ရရွိရန္ ပုန္ကန္ထၾကြခဲ့ၾက၏။ ယင္းပုန္ကန္ထၾကြမႈကုိ ႏွိမ္ႏွင္းရန္ ဗိႏၶဳသာရမင္းသည္ သားေတာ္ အေသာကမင္းသား အား ေစလႊတ္၏။ ထၾကြမႈကုိ ႏွိမ္ႏွင္းျပီးေနာက္ အေသာကမင္းသားသည္ တကၠသုိလ္ျပည္၌ ဘုရင္ခံအျဖစ္ျဖင့္ ႏွစ္အတန္ၾကာမွ် အုပ္စုိးေနထုိင္ခဲ့၏။

ဗုဒၶဘသာ ပ်က္စီးခဲ့ရသည္
ေမာရိယအင္ပါယ ပ်က္စီးခဲ့ရျပီးေနာက္ ဆစ္သီယန္မင္း(သုိ႔မဟုတ္) ဆာကမင္းအဆက္သည္ တကၠသုိလ္ ျမိဳ႕ကုိ သိမ္းပုိက္ခဲ့၏။ ေနာက္ပုိင္းတြင္ “ရိေဒါပဟာနိစ္မင္း” မင္း၏ လက္ေအာက္၌ တကၠသိုလ္သည္ “အာခုိရွား” ျပည္နယ္ႏွင့္ ပူးေပါင္းခဲ့ရေလ၏။ ေအဒီ ၆၀ ႏွင့္ ၆၄ အၾကားတြင္ ကုရွန္ လူမ်ဳိးတုိ႔သည္ အိႏိၵယႏုိင္ငံအတြင္းသုိ႔ ၀င္ေရာက္ျပီး တကၠသုိလ္ျမိဳ႕ကုိသိမ္းပုိက္လုိက္ျပန္၏။ အဆုိပါကုရွန္မင္းမ်ားလက္ထက္၌ ဗုဒၶသာသနိက အေဆာက္အဦး အမ်ားဆုံးတည္ေဆာက္ခဲ့ဟန္ လကၡဏာရွိေပသည္။ အေၾကာင္းမွာ ကုရွန္မင္းမ်ားထဲမွ ဘုန္း တန္ခုိး အၾကီးဆုံးမင္းျဖစ္ေသာ “ကနိရွက”သည္ အေသာကေနာက္ ဗုဒၶသာသနာကုိ အားေပးခ်ီးေျမာက္သူ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ေပ။ သူသည္ ေအဒီ၂ ရာသီစုႏွစ္အတြင္း၌ အုပ္စုိးခဲ့၏။ ကုရွန္မ်ားသာမက ဂရိႏွင့္ ဆာက တုိ႔သည္လည္း အားေပးခဲ့ၾကေလသည္။
အိႏၵိယျပည္တြင္းသုိ႔ ၀င္ေရာက္တုိက္ခုိက္လာခဲ့ၾကသည့္ လူမ်ဳိးမ်ားထဲတြင္ “ဟန္း”လူမ်ဳိးမ်ားသည္ ဗုဒၶဘာသာ ကုိမယုံၾကည္မေလးစားၾကကုန္။ သူတုိ႔သည္ အလြန္ရုိင္းဆုိင္းၾကမ္းၾကဳတ္ၾက၍ ဗုဒၶဘသာယဥ္ေက်းမႈအေဆာက္ အဦးမွန္သမွ်ကုိ ဖ်က္ဆီးခဲ့ၾက၏။ ေအဒီ ၄၅၀ ေလာက္တြင္ သူတုိ႔သည္ အိႏၵိယျပည္ထဲသုိ႔ ၀င္ေရာက္ျပီး တကၠ သုိလ္ ျမိဳ႕၏ ေရွးက်ေဟာင္းႏြမ္းေသာ ယဥ္ေက်းမႈ၏ အမွတ္သားမ်ားကုိ သုတ္သင္ဖ်က္ဆီး ပစ္ခဲ့ၾကေလ သည္။
အံၾသဘြယ္ရာ အပ်က္ဆီးမ်ားသာက်န္ရစ္ေတာ့
အရွင္ဖာဟီယန္ ၄၄၀ ေအဒီတြင္ တကၠသုိ႔ေရာက္ခဲ့၍ အရွင္ဟူအီစံသည္ ၇ ရာစုႏွစ္ထဲတြင္ေရာက္ခဲ့၏။ အရွဖာ ဟီယန္သည္ တကၠသုိလ္ျမိဳ႕၌ ဗုဒၶဘသာၾကီးပြါးတုိးတက္ေနသည္ကုိ ေတြ႕ခဲ့ရ၏။ အရွင္ဟူအီစံသည္ကား တကၠ သုိလ္ျမိဳ႕ႀကီး ဘာသားျခားတုိ႔၏ ေႏွာက္ယွက္ဖ်က္ဆီးမႈေၾကာင့္ ဗုဒၶဘသာဆုတ္ယုတ္ပ်က္ဆီး၍ ေက်ာင္းအ ေျမာက္အမ်ား ပ်က္ဆီးေနသည္ကုိ ေတြ႕ခဲ့ရေပသည္။ အိႏၵိယျပည္တြင္းသုိ႔ မဂုိလ္လူမ်ဳိး မ်ား၀င္ေရာက္လာျပီး ေနာက္ ဂႏၶာရတုိင္း ၊တကၠသုိလ္ျမိဳ႕မွ ဗုဒၶသာသာေတာ္သည္ လုံး၀ေပ်ာက္ကြယ္ သြားေလ ေတာ့သည္။ ယခုအခါ ေရွးေခတ္ေဟာင္းက ယဥ္ေက်းမႈမ်ားကုိ ေျပာျပရန္ အံၾသဘြယ္ရာ အေဆာက္အဦး အပ်က္ဆီးမ်ားကုိသာ ေတြ႕ ရေပေတာ့သည္။

အမ်ဳိး၊ ဘာသာ၊ သာသနာအတြက္
ထုိမွ တစ္ပါး မူလနာလႏၵတကၠသုိလ္ႀကီးသည္လည္း အာရွတြင္ေပၚလြင္ထင္ရွားခဲ့၏။ ဘာသာျခားတုိ႔၏ ဖ်က္ဆီး မႈေၾကာင့္ မူလနာလႏၵတကၠသုိလ္ႀကီလည္း ကြယ္ပခဲ့ရေလသည္။ ယင္းသုိ႔ေသာ သမုိင္းျဖစ္စဥ္မ်ားကုိ အရွည္ျမင္ ေသာ ဆရာႀကီး ဦးျမင့္ေဆြသည္ အမ်ဳိးဘာသာ၊ သာသနာ တည္တံ့ခုိင္ျမဲေရးအတြက္ ဗုဒၶတကၠသုိလ္ ႀကီး တည္ ေထာင္ကာ သာသနာျပဳေနျခင္းျဖစ္ေပသည္။





0 comments:

Post a Comment

Facebook Twitter Delicious Digg Stumbleupon Favorites More